8 fotó 6 szabály a tatai tó partjáról

Tatai érdekességek

Legyenek még szebbek a fotóitok! Tata fotogén város, használd ki!

Több gondolatot is lehetne írni ezekhez a fotókhoz, mint pl., hogy ilyenek miatt érdemes korán kelni, hogy a természetnek mennyi arca van, vagy hogy mennyire kell „megmókolni” (van ilyen szó egyáltalán?) photoshop-ban a fotókat. És még folytathatná, mennyi mindenről lehetne beszélni pár fotóval kapcsolatban. Majd fogok is, ígérem, mert tudom, hogy az ismerőseim közül sokan, szívesen veszik, ha kicsit tanulhatnak, kicsit szeretnének tudatosabban fotózni. Lehet, olyanok is, akik nem is ismernek. A bemutatkozásban ott van, hogy miért is merek én tanácsokat osztogatni.

De én itt a kompozícióról, látásmódról írnék.

Ezt a 8 fotót profi géppel fotóztam, kivéve egyet, amit telefonnal. Szerintem nehéz eldönteni, melyiket.

Tudom, a mai világban már jobban és többen szeretnek telefonnal fotózni. Ezzel nincs is baj, a telefonok is egyre jobb képek készítésére alkalmasak. Persze, ha azzal fotózol, akkor sem árt pár alap dolgot ismerned, hogy nagyságrendekkel szebbek legyenek a fotóid.

Ilyen a kompozíció.

Itt ugye, mint a legtöbb turista, kiálltam a tó partjára és fotóztam. Persze ehhez a hangulathoz korán kellett kelni, hogy nyakon csípjem a napfelkeltét. Ráadásul a természet is festői kedvében volt. De azt tudni kell, hogy egy-egy kiemelkedően jó fotó készítéséhez nem mindig elég a tudás. Van, hogy szerencse is kell vagy éppen kitartás. Itt mindkettőt magaménak tudhattam, sokszor kint voltam hajnalok hajnalán és itt és most kérés nélkül beúszott a képbe két statiszta.

Ami az egyik legfontosabb, az a vízvonal. Az mindig egyenes legyen! Főleg, ha víz is van a fotón. Ha valamerre megdöntöd, az olyan, mintha ki szeretnéd folyatni a képről a vizet. Az agyunk szereti a vízszintes, függőleges dolgokat. Hányan vagyunk olyanok, akik, ha ferdén látnak a falon egy képet, odalépnek és megigazítják. Ez néha tud csalóka is lenni, mikor szélesedik a part vagy éppen szűkül. De olyankor egy fát, egy embert vagy egy épületet kell alapul venni.

Álló fotó vagy fekvő fotó legyen?

Témája válogatja. Itt eszemben sem jutott az állókép. Adja magát a vonalvezetés. Háttérben a Gerecse vonulata, a felhők vízszintes csíkozódása és még a csónak formája is. Tájképeknél főleg a fekvő formátumot használják a fotósok.

Egy képet megvágtam négyzetesre, mert ugye sok kép kikerül az Instára és ott ez a képkivágás az elfogadott. Ha a témánk függőleges, úgy bátran fordítsd el a gépedet, telefonodat és úgy készítsd el a képet. Persze, olyankor is érvényesek a kompozíciós szabályok.

Főtéma

Mindig kell egy főtéma a fotóra! És itt most az egy-en is van hangsúly. Nézd meg ezt a fotót: a két csónak között ugrál a szemed, így hamar el is veszted az érdeklődésed. Egy főtéma legyen a képen, és minden mást hozzá igazítunk. Ilyenek pl. a madarak. Itt csak mellékszereplők, de hangulati elemnek kitűnőek.

Harmadoló pont, avagy másnéven aranymetszés

Az aranymetszés szabályait már ősidők óta használják a képzőművészetben, építészetben, tipográfiában.

A főtémát kell elhelyezni a harmadoló pontba. Mi is ez? A képmezőt felosztod vertikálisan és horizontálisan három egyenlő részre (ezt a fényképezőgépen és a telefonokon is be lehet állítani, hogy fotózás közben lásd), és ahol keresztezik egymást, azt hívjuk harmadoló pontoknak. Ha olyan a főtémád, hogy egy hosszú álló vagy fekvő valami, mint pl. egy fa, akkor a harmadoló vonalára helyezd rá. Még fontos szabály, hogy arra az oldalra helyezd a főtémát, ahonnan jön vagy amerről néz. Mindig előtte legyen nagyobb a tér. Befelé jöjjön, nézzen a kép közepe felé. Ez érvényes álló és fekvő formátumra is.

Ha nincs főtéma a fotón, – mert ilyen is előfordulhat – akkor az összhatásra, arányokra kell figyelni.

Előtér, háttér

Előtérbe helyezheted a főtémádat. Ez a legtöbbet alkalmazott megoldás. Viszont sokan nem figyelnek a háttérre. Mi áll ki a gyereked fejéből, ki látható és éppen mit csinál egy idegen a fotódon a háttérben. És még lehetne sorolni, mivel lehet elrontani a fotó hangulatát. Néha elég lenne várni pár másodpercet és nagyságrendekkel szebbek lesznek az elkészült képek.

Az előtérben a főtémád kiemelésével még célirányosabban tudod a figyelmet irányítani. Ilyen a háttér elmosása, Ezt pedig a mélységélességgel lehet megoldani. De ez már egy következő téma.

Szabályok? Rúgjuk fel!

A fotózást, mint minden művészeti ágazatot, szubjektíven lehet csak megítélni. Kinek ez tetszik kinek az. Akkor nem is beszélve még arról, hogy érzelmileg is befolyásol, ha pl. egy szeretted vagy éppen egy híres ember készíti a képet.

De, fontos a szabályok ismerete! Ezek alkalmazásával kell gyakorolni, gyakorolni és gyakorolni. Persze vannak olyanok, akik zsigerből készítik a szebbnél szebb fotókat és olyanok is vannak, akik szinte minden szabályt felrúgnak és mégis hűha kategóriás fotókat készítenek. Na ez a része nem tanulható…

Mégis arra bíztatok mindenkit, aki szeret fotózni, hogy készítse a képeit a szabályok betartásával, de merjen kreatívkodni, felrúgni néha egy-két szabályt.

Ne feledjétek! Egy igazán klassz fotóhoz kell a tudás, a technika, de a szerencse sem árt!

Szép fényeket, jó szórakozást!

Tata gyönyörű ékszerdoboz, rengeteg fotóstémával rendelkezik. Aki Tataára látogat és eltölt itt pár napot, mindenképpen ajánlom, hogy hajnalban nézzen ki az Öreg-tó partjára. A látvány, amit a felkelő nap színesít meg, valami magávalragadó. Garantáltan szép képeket fogsz készíteni Tatáról!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenegy + 4 =