A mértékletes borfogyasztás – Borháló Tata

Borháló
Mértékletes borfogyasztás legyen értékes, igazi élmény! Élvezzük a kortyokat, válasszunk tudatosan a borok, borászatok közül!

Hazánk földrajzi elhelyezkedését tekintve szerencsés, ugyanis kiváló szőlőfajtákat lehet ültetni, jó minőségű szőlők teremnek a hazai tájakon. Nem is kell messzire mennünk, szinte körbe ölel minket a Neszmélyi Borút, melynek mentén rengeteg kiváló borászat található.

Igaz, hogy hazánkban a sörfogyasztás átvette a vezető szerepet, de a borfogyasztásunk meg elment a minőségibb termékek fogyasztása irányába. Vagyis kevesebb bort fogyasztunk, de jobb minőségűeket.

Egyre többen kíváncsiak a borkészítés körülményeire – borászatokra – egyre többen vásárolnak tudatosabban borokat.

Az is tény, hogy az alkoholfogyasztásunkkal #mimagyarok a világ élvonalába tartozunk. Pedig egyre többen – csak nem elegen – hívják fel a figyelmet a kulturált, felelős alkoholfogyasztásra. Ennek egyik pici lépése lehet, hogy ha igényesebb, jobb minőségű borokat fogyasztunk, talán kevesebbet is vásárlunk belőle.

 

Van Tatán egy borbolt. A Borháló. Egy franchise-hoz tartozó üzlet, és mint minden ilyen, szigorú szabályok mentén működik. Itt az egyik ilyen szabály, hogy meghatározott fajtákat is kell tartani. De azt hiszem, ez a bolt attól lesz és lett sikeres és szerethető, amit Kovács Zsolt még mögé tesz lelkesedéssel és szakértelemmel. És természetesen a hatalmas választéka miatt is sokan felkeresik.

Borháló Tata
Egyre tudatosabbak vagyunk mi vásárlók. Egyre többet szeretnénk tudni arról, amit megeszünk, megiszunk. Így van ez a borokkal is. Kiknek ajánljátok ezt az üzletet?

Erre nagyon egyszerű a válasz. A Borhálót azoknak ajánlom, aki szeretik a finom, minőségi borokat és értenek is hozzá, azoknak, akik szeretik a finom, minőségi borokat és nem értenek hozzá. De azoknak is ajánlom, akik szeretnek tudatosan vásárolni, akiknek nem mindegy, hogy mi kerül a borospoharába. Felkészültek vagyunk a borokból, folyamatosan tanuljuk, keressük a még jobb, még szerethetőbb borfajtákat.Szép ajándék a bor, de amire külön is felhívnám a figyelmet, hogy a hölgyek is szeretnek ajándékba bort kapni.

Ma már mindenki is ért a borokhoz. Bemutatkoznál pár mondatban? Mitől vagy hiteles, mitől tudod ennyire meggyőzően ajánlani Te a borokat?

Kovács Zsolt vagyok, nős, két gyermek édesapja és decemberre várjuk a harmadik babánkat, egy kislányt. A Borháló üzletet családi vállalkozásként üzemeltetjük édesanyámmal Mártával és feleségemmel Klaudiával.

Kissé klisés, de igaz, hogy gyerekkorom óta jelen van az életemben a szőlészet, borászat. Nagyszüleimtől lestem el a borkészítés alapjait, amit később az egyetemen továbbtanulva kamatoztattam és mélyítettem el. A Kertészetire jártam, amit akkor Corvinusnak, most pedig Szent István Egyetemnek hívnak.

Az üzletben tartott borokról igyekszem sok információt begyűjteni. Borászokkal beszélgetek a boraikról, Trükkökről, szakmáról. Sokat kóstolok, mert igazán így lehet meggyőződéssel ajánlani egy-egy üvege bort. Persze ez kicsit szubjektív vélemény, de egy előszűrője vagyok az üzletbe került boroknak.

Ma már szinte mindenhol lehet bort vásárolni. A nagy multik polcai roskadoznak a kínálattól. Miért vegyük meg itt a borokat? Mit tudsz olyat nyújtani, amit a multik nem?

Talán, ami most „húzza” a boltot az a nagyobb kiszerelésű borok, amiben erősek vagyunk. Ezeket olyan borfajtákból tartjuk, amik már bizonyítottak, tehát ízletesek, szerethetőek. Természetesen palackban is meg lehet vásárolni. Tudni kell ezekről a nagykiszerelésű borokról, hogy ugyan olyan jó minőségűek, mint az üvegbe zárt társai. A partner borászatoktól kérjük és elvárjuk, hogy olyan bort adjanak nekünk nagy kiszerelésben, ami „normál” palackban is polcra kerül. 300 fölötti borválogatással várjuk a vásárlóinkat az üzletbe. Folyamatosan megújulunk, igyekszünk a vevők ízléséhez, pénztárcájához igazodni. Figyelembe vesszük a vásárlói véleményeket.

A borhálóban az ajánlásokra helyezzük a hangsúlyt. Sokszor szembesülünk azzal, hogy a vevő igazából annyit tud, hogy szereti a fehér száraz bort. Ilyenkor igyekszünk megtudakolni, hogy milyen ízvilágot részesít előnybe, esetleg milyen borokat ismer már és ajánlhatunk-e valami mást, érdekesebbet, eltérőt vagy éppen ahhoz hasonlót, de más pincészetből. Többnyire nyitottak az újdonságokra, szívesen hallgatjuk a visszajelzést, hogy jó választás volt-e amit ajánlottunk. Megjegyzem, hogy ha nem találtuk el az ajánlással, amit a vásárló keresett az is szeretjük tudni, mert akkor tanulhatunk valamit. Tanulni pedig nagyon szeretünk.

Nagy előnyünk még a multikkal szemben, hogy itt a kisebb borászatok termékei közül is igen nagy a választék. És bizony, vannak köztük olyanok, akik valami nagyon klasszat alkottak, valami nagyon finomat tettek le az asztalra.

Ilyen például, az N3 Borműhely, mikor kis pince nagyot alkotott vagy bennük van az ígéret. Ők az egyik olyan pincészet, akik évről évre fejlődnek és egyre jobb borokkal rukkolnak elő. Csúcs boraik egyre mélyebbek, komolyabbak. Habitusukból adódóan sok humorral fűszerezik a borkóstolójukat is.

Amit szintén nem kap meg a vevő a multiktól, az pedig az, hogy sok bornak van saját sztorija és ezt nem tudja a vevők felé kommunikálni. Értem ezalatt, hogy ha a bor készítése során valami eltérőt, valami szokatlant, egyedit alkotott a borász. Vagy egy különleges eljárással készült a bor. Vagy éppen arról az üveg borról mit is érdemes tudni. Egyre többen választanak a kisebb, családi pincészetek kínálatából. Bátran ki merem jelenteni, hogy ez az irány egyre népszerűbb. Vannak pincészetek, akikkel csak itt, a Borháló üzletláncán keresztül lehet találkozni, vagy ha elmész hozzájuk.

Egyet itt is nehéz kiemelni, talán a Pastor birtok ugrik be Szekszárdról, mert ők tényleg kicsi, 3 hektáros birtok. Amiben mások, hogy ők spontán erjesztik a borokat, tehát nem raknak a mustba élesztőt, a pincében kialakult egyedi élesztőflóra indítja az erjedést. Van már több pincészet, akik így dolgoznak. Az ideológia e mögött, hogy így egyedibb lesz a bor, mert nem a polcról levehető élesztőkkel dolgoznak, amik alapvetően meghatározzák a bor karakterét, hanem az előbb említett egyedi flórával. Vannak erre egyébként egyetemi kísérletek is szerte az országban és külföldön is van bizonyított, tudományos alapja.

Vannak bor és – pálinka kostoló rendezvényeink a Borhálóban. Meghívunk egy borászt az üzletünkbe és az általa ajánlott borait vagy pálinkáit végig kóstoljuk. Egyre nagyobb ez után az érdeklődés, kezdik felfedezni a vásárlóink, hogy mennyire élvezhetőbbek azok a borok, amikhez vannak történetek is és mennyire jó dolog hasznos információkhoz jutni elsőkézből.

Kik a vásárlóitok? Van meghatározható vásárlói réteg? Nők vagy inkább férfiak, fiatalok vagy inkább az idősebb korosztály?

Nagyon vegyes. Régen a férfiak dolga volt a borvásárlás, ők értettek inkább a borokhoz, ők vitték ajándékba rokonaiknak, barátaiknak, munkatársaiknak. Ma már ez nem jelenthető ki így, a hölgyek is értenek a borokhoz, igényük van a különleges borok ismeretére, szeretnek „jól” választani.

A korosztályt nehéz behatárolni. Nyilván 18 + -os, de jellemzően a közép korosztály a fő vásárlóerőnk. Olyanok, akiknek igényük van arra, hogy tudatosan olyan bort vásároljanak, ami az ízlésüknek és pénztárcájuknak is megfelel. Itt, a Borhálóban biztosan talál megoldást.

Ha már pénztárca. Beszéljünk kicsit az árakról is. Ez mostanában, az egyre dráguló világunkban, igen fontos szempont. Ti mennyire érzitek az „árfüggőséget”? Tényleg az ár tükrözi a minőséget?

Azt gondolom, fontos szempont a bor ára. Üzletünkben jellemzően 1.500 és 7.000 Ft között mozognak az árak. Nyilván itt van például a nagy kiszerelésnek is létjogosultsága, ha nagyobb mennyiségben veszel jóval kedvezőbb áron kapod.

Tudni kell, hogy ha egy bornak magasabb az ára, annak oka is van. Ilyen lehet, hogy kiemelkedően jól sikerült, limitált példányszámban készült, mint például a Malatinszky Kúria – Maghari bora. Egy palack 33900 Ft. Tiszta Cabernet Franc szőlőből készült. Minden évben ugyanarról az egy területről, csak ezt a fajtát, egy egyedi saját eljárással készíti. Méthode Malatinszky néven ismerték el Franciaországban. Keveset készít belőle, de a legjobb Cabernet Franc-ok között jegyzik világszinten.

Ha ajándéknak szánják, akkor tudatosan azok a borok között válogatnak, amik beleférnek az elképzeléseikbe. A legtöbbet a 3.000- 5.000 Ft közötti borokból értékesítünk. Ez az a réteg, ahol már megjelenik a minőség mellett  az az extra, ami mind ízben, mind pedig csomagolásban fontos szempont.

Természetesen tartunk a kínálatunkban kiemelkedően drága borokat is. De ezeknek is megvannak a miértjei, miért kerül ennyibe, mit tudhat ez többet a többinél.

Nem mindig csak a drága bor a kitűnő bor. Nem közismert borászatok is elő tudnak jönni igazi „csemegével”, de nyilván, ők nem tudják ehhez igazítani, drágábbra beárazni a terméküket.

Ha pedig akciózunk, azt két okból tesszük. Az egyik, hogy kifutóban van, már csak egy-egy palack van belőle, és szeretnénk a helyére betenni mást. Ez nem jelenti azt, hogy nem jó a bor. Sokszor van, hogy nagyon finom borok is kerülnek leárazásra, csupán csak azért, hogy többen is megismerjék az adott pincészetet. A másik pedig az, hogy kedveskedjünk a vásárlóinknak.

Mi alapján választanak bort az emberek? Vannak vásárlói szokások, vásárlói rétegek?

Először azt döntik el, hogy fehér, rosé vagy vörösbort szeretnének. Majd címkéket nézegetnek vagy éppen az általuk ismert borászat borai közül választanak.

Két féle vásárlónk van. Az egyik azért vásárol nálunk, mert vagy már vitt tőlünk és még venne, vagy valahol kóstolta és venni szeretne még belőle, de többször előfordul az is, hogy kipróbálna egy számára teljesen ismeretlen pincészet egyik borát.

A másik vásárlói réteg pedig akik ajándékba visznek valami különleges, vagy éppen nagyon kedvelt bort, borválogatást.

Főleg az ajándékba adóknál többször elő szokott fordulni, hogy címke alapján választanak a borok közül vagy éppen olyat, ami előre be van csomagolva. Szép legyen és mutatós! És nem feltétlen csak a hölgyek válogatnak ilyen megfontolásból.

Címkék, bornevek! Valami fantasztikusan sokszínű a névválasztás, sok az érdekes címke a borok között! Ugye az első amire ránézünk, amiről az első benyomást kapjuk az a címke. Pár tizedmásodperc alatt eldöntjük, hogy kezünkbe is vesszük azt a palackot vagy megyünk tovább, mert nem nyerte el a tetszésünket.

Igen, ezzel itt nap mint nap szembesülünk. Ha nem tudják, hogy milyen bort szeret az, akinek vinnék a bort ajándékba, akkor választanak főleg címke alapján. Van, hogy egy címke nagyon elegáns, érződik rajta az ünnep, akkor ez a bor biztosan kiköt pár születésnapi asztalon.

Van, hogy nagyon hangzatos nevet kapott és pont az miatt választják, mert illeni fog az alkalomhoz. Ilyen kedvenc most a Vylyan – Ördögszántotta – ez van normál 0.75-ös és magnum (1.5L) palackban is. Saját Borhálós bor, ami azt jelenti, hogy kizárólag a Borháló polcain található meg.  Könnyedebb, de kellemes jól iható. A címkéje és a neve is érdekes, egyedi.

Van, hogy nem számít a címke, mert tudatosan az adott pincészet borát keresik. De, ha tanácstalan valaki, hogy mit is válasszon, akkor igen nagy hangsúlyt kap a címke és a bor neve is.  Pedig az igazi információk az üveg hátulján lévő címkén olvashatóak. Alkoholtartalma, ízvilága, mihez ajánlják… és ehhez hasonló fontos szempontokat lehet az adott borról megtudni.

Nagy hangsúlyt kap mostanság mindenben a környezettudatosság. Ti hogyan álltok ehhez a témához? Mit tesztek meg a környezet védelmében, az energia fogyasztás minimalizálása érdekében? Vagy éppen a borászatok figyelnek-e, tudatosak-e ezen a területen?

Igen, ezek a kérdések egyre többünket foglalkoztatnak. Amit csak lehet és tudunk, megteszünk az üzleti környezetünk óvásáért is.

Tudatosan, szelektíven gyűjtjük a szemetet. Vannak borászatok, amik visszaveszik az üvegeiket.

Csak papírtáskát használunk, már régen kitettük a műanyagot. Újdonság a kínálatunkban, hogy olyan táskáink vannak, amik fűből készülnek.

A bankkártyás terminált is már tudatosan választottuk, fontos szempont volt ott is, hogy papírmentes legyen.

A világításunkat már teljesen lecseréltük ledes, energiatakarékosra égőkre a Borhálóban.

Elültettünk az üzletünk elé egy platánfát, amiről köztudott, hogy lassan nő, de mi már az utókor számára ültettük. Reméljük, soha nem lesz útban senkiknek az elkövetkező évtizedekben. A zöld területet előttünk ritkán vágjuk, „méh legelőnek” hagyjuk meg. Tudatosan szórtunk mezei virágmagokat a fű közé.

Ezen kívül még van az üzletünk előtt egy kosár tele olvasott könyvekkel, amiből kedvedre válogathatsz és ingyen vihető. Igazi csemegéket is lehet találni közöttük, ezt is szeretik a vásárlóink.

A borászok világában is megjelent a tudatosabb előállítás, csomagolás. A Sabar pincészet úttörő módon, elhagyja a palackjairól a zárófóliát.  Ennyivel is kevesebb dolog kerül a szemetesbe.

Egyre több borászat kínálja nagyobb kiszerelésben is a borait, spórolva így a kidobandó üvegeken.

Van divat a borfogyasztásban? Van kedvenc borod?

Ma is divat még a borfogyasztás. Akik nem szoktak alkoholt inni, azok is néha-néha elfogyasztanak egy-egy pohár bort. A borok élvezetéhez meg kell érni! Meg kell tanulni élvezni az ízeket, hiszen minden egyes bor más és más. Vannak közöttük igazi mesterművek, mint egy jól sikerült költemény. De természetesen jelen van a divat is, hogy most éppen melyik borászatot kapták fel, melyiknek jobb a marketingje. Ez abból tudható, ha célirányosan egymás után többször is egy bizonyos pincészet borait keresik.

Összességében évszakokra tudnám lebontani. Nyáron főleg a fehérbor, ezen belül is, ha kánikula van, akkor a fröccsnek való megy, télen pedig a testes vörösbor a nyerő.

Nem csak a vásárlók igényesek, de a borászok is egyre tudatosabbak, egyre kreatívabbak, jönnek elő a finomabbnál finomabb borokkal. Mi pedig igyekszünk a környék pincészeteinek boraiból minél nagyobb, de nem „tömegboros” kínálatát tartani a Borhálóban.

Természetesen nekem is van több kedvencem. Nem feltétlen pincészetekre helyezem a hangsúlyt, hanem egy-egy palack borra, amit az adott pincészetből kiemelek. Most 3 nagy kedvencem van.

Rosé: N3 Borműhely – Cabernet Franc rosé – kellemes gyümölcsös, de illatban van egy kis fűszeresség ami miatt más mint az átlag.

Vörös: Malatinszky – Noblesse Cabernet Franc – Malatinszky az elsők egyike, aki teljesen organikus szőlőművelésre és borkészítésre állt át. Ami miatt tetszik az a jó illata és mély ízvilága mellett, hogy amikor Amerikában voltam akkor ott ilyen karakterű borokkal dolgoztunk és fogyasztottunk. Tehát nekem azt az ízvilágot és hangulatot adta vissza.

Fehér: Sabar – Kéknyelű Már most is szép bor, de van benne lehetőség, hogy 2-3 év múlva még szebb legyen. Maga a fajta őshonos magyar fajta, leginkább Badacsonyban van elterjedve, érdekessége, hogy kell mellé telepíteni porzó fajtát, különben nem terem rajta a szőlő.

Ha pedig egy érdekes borászatot kellene kiemelnem, akkor a korábban említett Pastor birtok ugrik be Szekszárdról.

Mi lenne az az egy jótanács, amit a borfogyasztóknak ajánlanál? Van valami, amit esetleg sokan nem tudhatnak, amivel, ha tisztában lennének, sokkal élvezetesebbé tehetik a borfogyasztásukat?

Alkalomhoz illő bort válasszon és itt semmi bonyolult dologra nem kell gondolni. Ha napközben, amikor jövök megyek dolgozok a kertben, akkor valami könnyű bort töltsünk fröccsnek. Mert jó, finom fröccs, csak jó borból lesz. Amikor nem tudok odafigyelni a borra, akkor könnyű, illatos lesz jó választás, mert az instant élvezetet nyújt, ezért (volt) nagy divat az Irsai, régebben is ezért szerették a muskotályos fajtákat. Nem kell gondolkodni, figyelni csak megiszod és élvezed az ízeket.

Aztán amikor nyugalom van legjellemzőbben este, na akkor érdemes a komolyabb (jellemzően kicsit drágább) bort elővenni. A nagy borokra igenis oda kell figyelni. Ha a társaság túl zajos, zizeg, jön megy, akkor a legjobb bort is nagyon nehéz élvezni, mert nem fogod megérteni az üzenetét. Ebből jön egyébként, hogy sokszor a komoly nagy borokat nem értékeli megfelelően, mert nem figyelnek a borra, az üzenetére.

Nézz be hozzánk, kérdezz, találkozzunk!

Mert egy igazán jó bor, üzen neked! Egy igazán jó borból kevés is elég! Legyetek tudatos borfogyasztók, élvezzétek az ízeket és váljék égészségetekre!

 Borháló Tata – Együtt borozunk.

Borháló Tata

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

12 − four =